Det er alment kendt, at det er svært at være mobilkunde på det danske marked. Der er således mange forskellige mobilabonnementer og mobilselskaber (se bare her) til hver sit behov, og når man ikke engang kender sit eget behov, ja hvad gør man så?
Hjælpen er dog heldigvis på vej, da også Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er klar over situationen. De har derfor taget initiativ til en ny hjemmeside ved navn “Forbrug“, hvor de giver råd og vejledning til at finde bl.a. det bedste mobilabonnement.
Yderst interessant initiativ
Det er yderst interessant, at denne offentlige styrelsen ligefrem involverer sig på denne måde, da det må sende et klart signal om nødvendigheden. Det må med udgangspunkt i dette formodes, at der findes mange danskere, som spilder penge på deres mobilforbrug og ikke skifter pga. manglende overblik over mulighederne.
At der formentlig er så få som skifter mobilabonnement, kommer kun alle mobilselskaber til gavn, da de skummer fløden på markedet. De må således drive god forretning på, at folk enten har et for lille abonnement eller et for stort i forhold til deres forbrug.
Det er nemlig en ulempe i begge tilfælde, da du med et lille abonnement betaler en høj pris, hvis du bruger mobilydelser udover dit abonnement, mens du ved et for stort abonnement betaler for alle de ydelser, som du egentlig ikke bruger.
Vigtigste anbefaling
En af de vigtigste anbefalinger fra styrelsen er derfor, at du kigger dit forbrug efter i sømmene, så du er klar over hvilke mobilydelser du anvender. Herefter kan du bedre finde det mobilabonnement eller taletidskort, som bedst tjener dig økonomisk.
Der er således ingen grund til at hælde penge ud af vinduet ved ikke at have det rigtige mobilabonnement, når der findes så mange muligheder. Et godt fif er desuden, at anvende nogle af de mange sammenligningssider på nettet. De kan være med til at skabe et overblik over mobilmarkedet.